Debiteurenbeheer in een notendop

15 okt

Elk bedrijf heeft te maken met slecht betalende klanten. Het kan zijn dat de rekening gedeeltelijk wordt betaald of helemaal niet. Je kan kiezen om zelf het debiteurenbeheer aan te pakken of om dit geheel of gedeeltelijk uit te besteden aan een incassobureau. Maar wat is debiteurenbeheer precies?

Verschillende soorten wanbetalers

Debiteurenbeheer heeft als doel het achterstallig aantal betalingen zo laag mogelijk te houden. Dit kan op verschillende manieren, en het hangt af van het type wanbetaler hoe je deze aanpakt. Er zijn bijvoorbeeld klanten die onbewust niet betaald hebben en die na één keer aanmanen het geld overmaken. Ook zijn er de hardnekkige gevallen waar een deurwaarder aan te pas moet komen. Degene die jouw debiteurenbeheer uitvoert moet dus weten hoe welke klant te benaderen.

Redenen voor het niet betalen

Er kunnen ook verschillende redenen zijn voor het uitblijvende geld. Misschien was de facturatie niet duidelijk of was de juiste betaalmethode niet aanwezig? Debiteurenbeheer kan je ook een spiegel voorhouden en jou aanmanen het één en ander te verbeteren. Maak de betalingen zo makkelijk mogelijk zodat je de klanten geen reden geeft tot twijfel.

Een klant kan ook aan het randje van faillissement staan. Dit kan je voorkomen door voordat je met ze in zee gaat een backgroundcheck te doen om te zien of ze financieel gezond zijn. Dit kan door middel van een kredietwaardigheidsrapport in combinatie met een simpele internet search.

Leidt de klanten op

De meeste klanten vinden het niet vervelend om benaderd te worden en werken graag mee. Soms schamen ze zich omdat het geld nog niet betaald is. Met een goed debiteurenbeheer kan je bepaalde klanten opvoeden en de samenwerking bevorderen.